Horus X20, X24 - a budoucí legislativa
Horus X20, X24 - a budoucí legislativa
Budoucí skutečná legislativa a RC vybavení.
Podle doslechových informací) v USA od roku 2023 bude jakýkoliv dron, či model letadla muset vysílat identifikační údaje o majiteli, rychlosti, výšce, typu zařízení, poloze létajícího modelu (souřadnice) a nově i vysílat polohu ovladače (vysílačky). Jedná se zase o zpřísnění letu a směrnice k tomuto kterou, naši zákonodárci jistě ještě upraví k horšímu.
Informace - o možnosti budoucího Horuse X20 a Horuse X24
Zajímalo by mne, jestli je počítáno vývojáři s možností Horuse X20 a X24 a budoucí přijímače Tandem dovybavit úpravou Firmware, tak aby splňoval
budoucí podmínky. Hardwáre je vlastně k tomu připraveno (GPS přímo ve vysílači a modul GPS připojený externě k přijímači). Komunikace přijímač-vysílač taky (vlastně posílání telemetrie). Otázka, na jaké frekvenci a s jakým protokolem se to bude v budoucnu posílat. Asi by zase musel být u přijímače další externí modul (aby byla splněna podmínka identifikace
Informace zjišťuji i pro to, že chci investovat do nového rádiového (obnova RC vysílače ( Horuse X20 (spíše X24 , podle toho s jakým zpožděním po X20 vyjde) a přijímačů). Nové vybavení RC chci mít na delší dobu a né po 3 letech zase něco měnit a investovat, jen díky tomu, že budoucnost je pro mne v mlze.
Otázku, kdy bude X20 a nebo X24 aspoň rámcově, se neodvažuji podat. Je rozebírána již dlouze a skoro pravidelně.
Pokud, někdo má odkaz na naši budoucí skutečnou legislativu, nebo jakékoliv informace v tomto budoucím směru, budu velmi rád, pokud zde dá odkaz, i když, již to není přímo téma tohoto fóra. U nás možná nasazení, až po 2025, ale tento rok si typuji jen podle toho, že nový doklad o absolvování online výcviku má platnost do 31.12.2025.
Děkuje:
Bednář Vladislav
Podle doslechových informací) v USA od roku 2023 bude jakýkoliv dron, či model letadla muset vysílat identifikační údaje o majiteli, rychlosti, výšce, typu zařízení, poloze létajícího modelu (souřadnice) a nově i vysílat polohu ovladače (vysílačky). Jedná se zase o zpřísnění letu a směrnice k tomuto kterou, naši zákonodárci jistě ještě upraví k horšímu.
Informace - o možnosti budoucího Horuse X20 a Horuse X24
Zajímalo by mne, jestli je počítáno vývojáři s možností Horuse X20 a X24 a budoucí přijímače Tandem dovybavit úpravou Firmware, tak aby splňoval
budoucí podmínky. Hardwáre je vlastně k tomu připraveno (GPS přímo ve vysílači a modul GPS připojený externě k přijímači). Komunikace přijímač-vysílač taky (vlastně posílání telemetrie). Otázka, na jaké frekvenci a s jakým protokolem se to bude v budoucnu posílat. Asi by zase musel být u přijímače další externí modul (aby byla splněna podmínka identifikace
Informace zjišťuji i pro to, že chci investovat do nového rádiového (obnova RC vysílače ( Horuse X20 (spíše X24 , podle toho s jakým zpožděním po X20 vyjde) a přijímačů). Nové vybavení RC chci mít na delší dobu a né po 3 letech zase něco měnit a investovat, jen díky tomu, že budoucnost je pro mne v mlze.
Otázku, kdy bude X20 a nebo X24 aspoň rámcově, se neodvažuji podat. Je rozebírána již dlouze a skoro pravidelně.
Pokud, někdo má odkaz na naši budoucí skutečnou legislativu, nebo jakékoliv informace v tomto budoucím směru, budu velmi rád, pokud zde dá odkaz, i když, již to není přímo téma tohoto fóra. U nás možná nasazení, až po 2025, ale tento rok si typuji jen podle toho, že nový doklad o absolvování online výcviku má platnost do 31.12.2025.
Děkuje:
Bednář Vladislav
Re: Horus X20, X24 - a budoucí legislativa
To, že hrozí další legislativní změny po roce 2025 není nic nového a bylo probíráno i na jiných fórech. Sibyla tady bohužel zaregistrovaná není
, ale protože se většinou věcí řeší horkou jehlou a na poslední chvíli, nemyslím že něco existuje skoro 5 roků dopředu.

- Jan Urbánek
- Administrátor fóra
- Příspěvky: 1805
- Registrován: ned 21. dub 2019 17:30:13
Re: Horus X20, X24 - a budoucí legislativa
Proc by musel splnovat nasledne podminky? Vam take nekdo zakazuje jezdit 20let starym dieslem i kdyz nema zadne emisni normy? Nemuzete akorat dany vyrobek uvest na trh, ale to ze jej mate a uzivate Vam nikdo nemuze zakazovat.
To stejne plati i pro ostani vybeveni, dulezite je, ze vyroblek splnuje legistalivni narizeni v dobe prodeje.
To stejne plati i pro ostani vybeveni, dulezite je, ze vyroblek splnuje legistalivni narizeni v dobe prodeje.
Re: Horus X20, X24 - a budoucí legislativa
Budu o tom pochybovat.
Informace třeba pro dronaře jsou:
Aby mohl dron dané údaje vysílat, musí být vybaven systémem dálkové identifikace. Předpokládá se, že v následujících letech budou téměř všechny nové drony vybaveny systémem dálkové identifikace, jak plyne i z požadavků na různé třídy dronů dle evropského nařízení 2019/945 .
Jak tomu ale bude u dosud vyrobených dronů?
Pro identifikaci stávajících dronů by měla sloužit takzvaná doplňková zařízení pro identifikaci na dálku, která jsou také vymezena ve zmíněném nařízení. Doplňkové zařízení se umístí na libovolný dron a poslouží mu jako systém dálkové identifikace. V Evropě se začínají objevovat první výrobci takových zařízení a jedním z nich je i česká společnost Dronetag se svým produktem Dronetag Mini.
A to nejen z těchto adres:
https://www.letejtezodpovedne.cz/legisl ... o_nas_ceka
https://dronpro.cz/o-dalkove-identifika ... z-dronetag
https://www.mobilmania.cz/clanky/usa-pr ... fault.aspx
Takže letu zdar, dokud nám nebe neuzavře ..., nebo totálně neznepříjemní.
Informace třeba pro dronaře jsou:
Aby mohl dron dané údaje vysílat, musí být vybaven systémem dálkové identifikace. Předpokládá se, že v následujících letech budou téměř všechny nové drony vybaveny systémem dálkové identifikace, jak plyne i z požadavků na různé třídy dronů dle evropského nařízení 2019/945 .
Jak tomu ale bude u dosud vyrobených dronů?
Pro identifikaci stávajících dronů by měla sloužit takzvaná doplňková zařízení pro identifikaci na dálku, která jsou také vymezena ve zmíněném nařízení. Doplňkové zařízení se umístí na libovolný dron a poslouží mu jako systém dálkové identifikace. V Evropě se začínají objevovat první výrobci takových zařízení a jedním z nich je i česká společnost Dronetag se svým produktem Dronetag Mini.
A to nejen z těchto adres:
https://www.letejtezodpovedne.cz/legisl ... o_nas_ceka
https://dronpro.cz/o-dalkove-identifika ... z-dronetag
https://www.mobilmania.cz/clanky/usa-pr ... fault.aspx
Takže letu zdar, dokud nám nebe neuzavře ..., nebo totálně neznepříjemní.
Re: Horus X20, X24 - a budoucí legislativa
Tyto informace známy jsou. Nikdo ale asi neví od kdy, co, pro jakou kategorii (třídu a podtřídu), bude platný u nás. Osobně beru na vědomí pouze to, že k nějakým změnám jistě dojde. Jako provozovatel nemám do té doby vlastně co řešit.
- Jan Urbánek
- Administrátor fóra
- Příspěvky: 1805
- Registrován: ned 21. dub 2019 17:30:13
Re: Horus X20, X24 - a budoucí legislativa
Zde ale pisete o majacich to je dodatecne zarizeni nebo mozna bude integrovan ale do dornu, ty budou identifikovatelne nejakym vysilanim.
Se zakony a vyhlaskami se to ma tak, ze plati od nejake doby nabyti ucinnosti a od te doby se produkty uvedene na trh jimi musi ridit. Produkty nabyte za predesle legislativy Vam nikdo nemuze zakazat uzivat, tedy pokud se nejedna o nejaky jed nebo neco extreme nebezpecneho.
kolega z USA (dealer FrSky) kde tedy narizeni FAA prichazi podststene drive pise, ze radii se to nedotkne.
V celem narizeni 2020/1058 https://eur-lex.europa.eu/legal-content ... 32020R1058 jsem o identifikaci vysilacky nenasel jedinou zminku.
Se zakony a vyhlaskami se to ma tak, ze plati od nejake doby nabyti ucinnosti a od te doby se produkty uvedene na trh jimi musi ridit. Produkty nabyte za predesle legislativy Vam nikdo nemuze zakazat uzivat, tedy pokud se nejedna o nejaky jed nebo neco extreme nebezpecneho.
kolega z USA (dealer FrSky) kde tedy narizeni FAA prichazi podststene drive pise, ze radii se to nedotkne.
V celem narizeni 2020/1058 https://eur-lex.europa.eu/legal-content ... 32020R1058 jsem o identifikaci vysilacky nenasel jedinou zminku.
Re: Horus X20, X24 - a budoucí legislativa
Děkuji moc.
Re: Horus X20, X24 - a budoucí legislativa
Novinky v USA.
https://www.horizonhobby.com/…AIR
Dále strojový automatický překlad.
Rozhodnutí FAA o vzdálené identifikaci je nyní dokončeno.
Jednoduše řečeno, toto pravidlo vyžaduje, aby většina bezpilotních letadel (RC letadla, vrtulníky a drony) ve vzdušném prostoru USA měla nějakou schopnost RID. RID poskytuje informace o letadle za letu, jako je poloha, nadmořská výška a jedinečná identita, a umístění řídícího nebo místa vzletu. Umožňuje oprávněným organizacím veřejné bezpečnosti identifikovat vlastníka letadla podle potřeby.
Jak můžete vyhovět, když pravidlo oficiálně vstoupí v platnost?
Existují tři způsoby, jak mohou piloti splnit požadavky RID:
Provozovat standardní bezpilotní letadlo RID. Tím se vysílají identifikační a lokalizační informace o samotném letadle a řídící stanici. Tento typ letadla je vyráběn s vestavěnou schopností vysílání RID podle požadavků RID.
Provozujte bezpilotní letadlo s vysílacím modulem RID. Tento typ dodržování předpisů vyžaduje modul, který vysílá identifikaci a polohu letadla a jeho místa vzletu podle požadavků RID. To lze přidat do letadla a dovybavit ho funkcí RID. Dodržování tohoto způsobu vyžaduje provoz letadla v přímé viditelnosti pilota po celou dobu letu.
Provoz bez RID. Pokud se rozhodnete nepracovat s vysílacím modulem nebo nemáte letadlo se standardním integrovaným RID, můžete letět pouze s tím, co FAA nazývá „identifikační oblasti uznané FAA“ nebo FRIA. Tyto oblasti sponzorují komunitní organizace nebo vzdělávací instituce. Téměř všechny současné létající pole / kluby modelu AMA se stanou FRIA. Zde RC letadla mohou pracovat bez vysílání prvků RID zprávy.
Kdy musím začít vyhovovat?
Jako operátor budete muset začít dodržovat 30 měsíců po datu účinnosti pravidla, což je přibližně září 2023. Jako výrobce bude muset společnost Horizon Hobby a další začít dodržovat pravidla tím, že do produktů začlení RID o něco dříve, přibližně v září 2022. Kromě toho lze žádosti o FRIA podávat přibližně od září 2022.
Co dělá Horizon Hobby o RID?
Jako přední výrobce v RC průmyslu se společnost Horizon Hobby zavázala poskytovat našim zákazníkům, novým i starým, snadné řešení RID. Chápeme, že se jedná o významnou změnu pro ty, kteří si užívají RC letů mimo standardní FRIA (pole AMA). Tito zákazníci budou potřebovat snadno instalovatelný modul do stávajících letadel a řešení pro nová letadla. Je naší povinností zajistit, aby tento přechod byl snadný, a všichni naši zákazníci mohou pokračovat v bezpečném a legálním létání s RC. Náš technický tým tvrdě pracuje na nízkonákladovém řešení, které se snadno integruje do našich produktů, a brzy budeme mít více informací o jejich práci.
https://www.horizonhobby.com/…AIR
Dále strojový automatický překlad.
Rozhodnutí FAA o vzdálené identifikaci je nyní dokončeno.
Jednoduše řečeno, toto pravidlo vyžaduje, aby většina bezpilotních letadel (RC letadla, vrtulníky a drony) ve vzdušném prostoru USA měla nějakou schopnost RID. RID poskytuje informace o letadle za letu, jako je poloha, nadmořská výška a jedinečná identita, a umístění řídícího nebo místa vzletu. Umožňuje oprávněným organizacím veřejné bezpečnosti identifikovat vlastníka letadla podle potřeby.
Jak můžete vyhovět, když pravidlo oficiálně vstoupí v platnost?
Existují tři způsoby, jak mohou piloti splnit požadavky RID:
Provozovat standardní bezpilotní letadlo RID. Tím se vysílají identifikační a lokalizační informace o samotném letadle a řídící stanici. Tento typ letadla je vyráběn s vestavěnou schopností vysílání RID podle požadavků RID.
Provozujte bezpilotní letadlo s vysílacím modulem RID. Tento typ dodržování předpisů vyžaduje modul, který vysílá identifikaci a polohu letadla a jeho místa vzletu podle požadavků RID. To lze přidat do letadla a dovybavit ho funkcí RID. Dodržování tohoto způsobu vyžaduje provoz letadla v přímé viditelnosti pilota po celou dobu letu.
Provoz bez RID. Pokud se rozhodnete nepracovat s vysílacím modulem nebo nemáte letadlo se standardním integrovaným RID, můžete letět pouze s tím, co FAA nazývá „identifikační oblasti uznané FAA“ nebo FRIA. Tyto oblasti sponzorují komunitní organizace nebo vzdělávací instituce. Téměř všechny současné létající pole / kluby modelu AMA se stanou FRIA. Zde RC letadla mohou pracovat bez vysílání prvků RID zprávy.
Kdy musím začít vyhovovat?
Jako operátor budete muset začít dodržovat 30 měsíců po datu účinnosti pravidla, což je přibližně září 2023. Jako výrobce bude muset společnost Horizon Hobby a další začít dodržovat pravidla tím, že do produktů začlení RID o něco dříve, přibližně v září 2022. Kromě toho lze žádosti o FRIA podávat přibližně od září 2022.
Co dělá Horizon Hobby o RID?
Jako přední výrobce v RC průmyslu se společnost Horizon Hobby zavázala poskytovat našim zákazníkům, novým i starým, snadné řešení RID. Chápeme, že se jedná o významnou změnu pro ty, kteří si užívají RC letů mimo standardní FRIA (pole AMA). Tito zákazníci budou potřebovat snadno instalovatelný modul do stávajících letadel a řešení pro nová letadla. Je naší povinností zajistit, aby tento přechod byl snadný, a všichni naši zákazníci mohou pokračovat v bezpečném a legálním létání s RC. Náš technický tým tvrdě pracuje na nízkonákladovém řešení, které se snadno integruje do našich produktů, a brzy budeme mít více informací o jejich práci.
Re: Horus X20, X24 - a budoucí legislativa
Toto je budoucnost. Pokud to firmy, které se u modelařiny angažují nezachytí/nepochopí, tak časem jejich byznys zanikne.Jako přední výrobce v RC průmyslu se společnost Horizon Hobby zavázala poskytovat našim zákazníkům, novým i starým, snadné řešení RID.
Re: Horus X20, X24 - a budoucí legislativa
Jako informace dobrý, ale proč stahovat kalhoty, když brod je ještě daleko !
Já doufám, že legislativní změny přidou až budou vytvořeny podmínky pro jejich dodržování.
Já doufám, že legislativní změny přidou až budou vytvořeny podmínky pro jejich dodržování.
- juraj.jurej
- Příspěvky: 564
- Registrován: úte 30. dub 2019 7:09:35
Re: Horus X20, X24 - a budoucí legislativa
Ja by som to teraz neriešil, keď to bude aktuálne tak potom prosím, ale teraz sú to len prázdne slová. A rozdiel je aj medzi podmienkami EU a svetom. Za mňa sa musím toho najskôr dožiť. 

FrSky Tandem X20
Re: Horus X20, X24 - a budoucí legislativa
S 20 let starým dieselem Vám ale mohou zakázat vjet třeba do některých měst, jako v Německu. Takže omezit používání Vám mohou i přesto, že výrobek splňoval legislativní nařízení ve své době. A když to prošlo v Německu, tak bych se (ne)bál toho, že naši přespříliš horliví fištróni něco podobného nedokážou provézt i při přejímání EU protimodelářské legislativyJan Urbánek píše: ↑ned 10. led 2021 15:55:01Proc by musel splnovat nasledne podminky? Vam take nekdo zakazuje jezdit 20let starym dieslem i kdyz nema zadne emisni normy? Nemuzete akorat dany vyrobek uvest na trh, ale to ze jej mate a uzivate Vam nikdo nemuze zakazovat.
To stejne plati i pro ostani vybeveni, dulezite je, ze vyroblek splnuje legistalivni narizeni v dobe prodeje.

Re: Horus X20, X24 - a budoucí legislativa
Co mi chybí na vysílačích X20Pro a podobných, je možnost příjimat přímo údaje z vlastního Remote ID (Bluetooth 5), a zobrazovat vlastní údaje, které třeba posílají i souřadnice GPS jako modul od Spektra (Modul vzdáleného ID SkyID).
https://www.horizonhobby.com/product/sk ... -incentive
Teď neřeším, zda Frsky-bude něco podobného vyrábět (i když by to bylo vítané), nebo bude přímo integrovat do příjmačů. Protokol a komunikace je daná normou (FAA RID a certifikaci FCC).
https://www.horizonhobby.com/product/sk ... -incentive
Teď neřeším, zda Frsky-bude něco podobného vyrábět (i když by to bylo vítané), nebo bude přímo integrovat do příjmačů. Protokol a komunikace je daná normou (FAA RID a certifikaci FCC).