Přidáme další rozměr
1D (lokomotiva) může být po chvíli nuda. Nic méně "dvě lokomotivy" jsou z hlediska ovládání velmi blízké tzv rajčákům. Tedy ovládacího prvku pásových vozidel. Takže prostým zdvojením ovládání lokomotivy (druhá páka bude taky dopředu-dozadu) dostanu právě takové řízení.
Velmi podobné bude též klasické řízení auta. Jeden kanál bude na pohyb vpřed-vzad, druhý na natáčení kol. Jen na kola asi použiju páku pohybující se vpravo-vlevo nebo lépe volant.
Takže stále nic co bych už neuměl a už můžu řídit i auto.
První opravdový MIX
Teď něco nového. Chci řídit pásové vozidlo (resp
vozidlo typu micromouse), ale řídit ho chci stejně jako auto. Tedy jednou pákou (ovládacím prvkem) ovládám směr vpřed vzad a jeho rychlost, druhým ovladačem (volant, páka) ovládám zatáčení. (Pro jednoduchost budu použitým ovládacím prvkům říkat páky.)
Ve výše popsaném případě už si nevystačím s prostým přiřazením, ale povely jednotlivých pák musím rozdělit a navíc jednotlivé kanály budou přijímat povely z více jak jedné páky.
Řekněme, že pro levý pás (kolo) použiju kanál 1 (CH1), pro pravý pás CH2. Páka pohybující se dopředu dozadu bude a rychlost a směr (dopředu, dozadu), páka pohybující se vlevo-vpravo bude na zatáčení. Každý kanál může být v neutrální poloze (0) a nabývat hodnot +-100%. Kladné hodnoty znamenají pohyb vpřed, respektive vpravo.
Takže pokud pohu pákou dopředu, musí se tento povel přidat do CH1 a zároveň CH2. Oba ve stejném směru, do obou kanálů se tedy bude zapisovat hodnota páky "stejného znaménka". Nic co byste už neuměli. Dvěma různým kanálům se přiřadí tentýž zdroj/ovládací prvek/páka. Pásy/kolečka se na povel páky plynu budou točit stejným směrem a vozidlo pojede rovně vpřed nebo vzad.
Pokud budu hýbat pákou vlevo-vpravo, chci, aby se (teď chci vpravo) levé kolečko točilo rychleji, pravé pomaleji. Resp. pokud je "plyn" na nule, tak levé kolečko dopředu, pravé dozadu. Do CH1 tedy posílám hodnotu páky tak, jak je, do CH2 posílám hodnotu převrácenou. Převrácenou hodnotu do daného kanálu dosáhnu zadáním záporné hodnoty "váhy" (weight) v nastavení kanálu.
Aby řízení fungovalo, tak jak chci, musím tyto dva údaje sečíst. To není pro prakticky žádný mixer (OpenTX nevyjímaje), žádný problém. V našem případě dokonce nebudu potřebovat žádné nové "obrazovky". Vše nastavím v obrazovce MIXER. Pro CH1 a CH2 známým způsobem přiřadím ovládací páku (dopředu-dozadu).
- Vpřed - vzad pro páku plynu.
- image.png (1.4 KiB) Zobrazeno 20037 x
Pak u každého kanálu provedu přidání dalšího zdroje a to přes menu [dlouze ENTER] vyberu "přidat za" (Insert After).
- Přidání dalšího zdroje k jednomu kanálu
- image.png (1.59 KiB) Zobrazeno 20037 x
Pro kanál CH1 jen vyberu zdroj (kormidlo/rudder), u CH2 ještě změním váhu na -100.
- CH2 - záporná hodnota páky řízení směru vlevo-vpravo.
- image.png (1.87 KiB) Zobrazeno 20037 x
Celé nastavení pak bude vypadat nějak takto:
- Celý nastavený mix
- image.png (1.8 KiB) Zobrazeno 20037 x
Pokud přidávám další řádek zdroje ke zvolenému kanálu, je standardně nastaveno, že se ke zvolenému kanálu přičítá. Pokud chci jiné chování je potřeba toto chování v nastavení mixu změnit. O tom ale později.
Pokud řádky zdrojů přidávají ke kanálu tak, že se přičítají, na pořadí zdrojů u kanálu nezáleží.
Shrnutí
Zdroj (páka) nemusí být přiřazen jen jedinému kanálu a navíc jednomu kanálu může být přiřazen více jak jeden zdroj (páka). Vše se dá nastavit v obrazovce (menu) MIXER.
Pozn.: Jak píše
sakulajda, při couvání se popsané vozítko nechová jako kdyby se natáčely kola, ale vozítko se pákou natáčí ve stejném smyslu a couvá "obráceně" jako auto. Viz níž...
Pozn2.: Principiálně naprosto stejný mix se používá pro samokřídla, tedy letouny ovládané dvěma vodorovnými řídícími plochami.
Pozn3.: Celkový počet mixů je omezen na 64. Počet mixů na jeden kanál nijak jinak omezený není. Tak se například na servu výškovky do V může objevit mix za kormidla + mix z výškovky + mix z aerodyn. brzdy + mix na výkon motoru + mix z křidélek a vůbec co si kdo vymyslí. (teď jsem třeba na jeden kanál vymyslel mixů 5)
Zpět na obsah
(šroubovák | kleště | měřák | pájka | drátky | několik létajících, jezdících a plavajícich strojů)